فدراسیون تشکل های صنایع غذایی، تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی ایران

استاندارد آرد کامل گندم با هدف افزایش کیفیت نان

استاندارد آرد کامل گندم با هدف افزایش کیفیت نان مدیرکل نظارت بر استاندارد صنایع غذایی گفت: استاندارد ملی ۱۰۳ یا همان آرد گندم با اضافه شدن آرد کامل گندم، تغییر بنیادی و اساسی کرده است. به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، زهرا پیراوی ونک با بیان این مطلب افزود: بر اساس اجماعی که ...

[rt_reading_time] دقیقه
0 دیدگاه
فدراسیون صنایع غذایی

استاندارد آرد کامل گندم با هدف افزایش کیفیت نان

مدیرکل نظارت بر استاندارد صنایع غذایی گفت: استاندارد ملی ۱۰۳ یا همان آرد گندم با اضافه شدن آرد کامل گندم، تغییر بنیادی و اساسی کرده است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، زهرا پیراوی ونک با بیان این مطلب افزود: بر اساس اجماعی که همه ذینفعان، نخبگان و صنعتگران این حوزه داشتند که آرد کامل باید از همه دانه گندم به ویژه سبوس استفاده شود، تعریف آرد کامل را در استاندارد گنجاندیم.

وی ادامه داد: با توجه به ویژگی‌های مغذی مربوط به سبوس گندم از منظر فیبر‌های محلول و نامحلول و اضافه شدن عناصر ضروری جوانه و جنین که در همه دانه گندم وجود دارد، این استاندارد ملی جدید را ایجاد کردیم تا امکان و ظرفیت تولید آرد کامل در کشور به وجود بیاید.

به گفته پیراوی ونک، استاندارد آرد یک استاندارد اجباری است و برای اینکه تولیدکنندگان بتوانند آرد کامل را تولید کنند نیازمند جانمایی استاندارد جدید در استاندارد ملی آرد گندم بودیم که با تعریف استفاده از همه بخش‌های گندم برای تولید آرد کامل گندم محقق شد.

وی اضافه کرد: در گذشته برای تولید آرد نان فقط به لایه‌های بیرونی از منظر اینکه سبوس بیشتری دارد بسنده می‌شد، زیرا تصور میشد که افزایش خاکستر آرد، موجب بی‌کیفیتی نان می‌شود. اما این تصور غلطی بود.

مدیرکل نظارت بر استاندارد صنایع غذایی و بهداشتی سازمان استاندارد گفت: وقتی از مغز دانه گندم استفاده نکنیم نمی‌توانیم همه جنبه‌های کیفیت را در کنار هم داشته باشیم بنابراین لازم بود که تعریف جامعی از آرد کامل داشته باشیم بر این اساس با استفاده از همه بخش‌های دانه گندم، نهایت سبوس‌گیری که در ارتباط با آرد کامل ۲ تا ۶ درصد شد و باقی آن به لحاظ امکان وجود برخی آلاینده‌ها در لایه‌های بیرونی گندم حذف می‌شود.

وی اضافه کرد: صنعتگران، آسیابانان و فعالان صنایع آرد که دارای تجهیزات مورد نیاز تولید و تهیه آرد کامل هستند، اجازه تولید دارند.

پیراوی ونک گفت: برای آرد کامل ویژگی‌های کیفی لحاظ شده و با تامین الزامات و ویژگی‌های پرکاربردی که در متن استاندارد هم به آن اشاره شده، با تولید آرد کامل در کشور روبرو خواهیم شد.

وی با اشاره به تاکید سازمان ملی استاندارد بر ارتقای کیفیت نان گفت: نانوایان می‌توانند در پخت نان‌های مسطح چهارگانه سنگک، بربری، تافتون و لواش از آرد کامل استفاده کنند ضمن اینکه برای خود این نان‌ها هم آرد‌های تخصصی در استاندارد در نظر گرفته شده که آن هم در راستای ارتقاء کیفیت و افزایش سبوس نان‌های خاص است.

به گفته مدیرکل نظارت بر استاندارد صنایع غذایی در این استاندارد قید شده حتما از گندم درجه ۱ و ۲ که کیفیت مناسبی دارند برای تولید آرد کامل استفاده شود، ما نیازمند ایجاد ظرفیت‌ها و پایه‌ریزی برای افزایش کیفیت نان بودیم که با تدوین استاندارد‌های ملی، این اهداف مهم و خطیر در کشور محقق شد./صداوسیما